Bara i några få hörn av världen lever minnet av magi fortfarande, även om dess helande kraft för några århundraden sedan genomsyrade allt. Häxor, dess sista återstående utövare, har alltid varit utstötta och kunde bara hjälpa det mänskliga samhället i strikt hemlighet. Ledaren för deras folk, Septima, har alltid varit den klokaste, mest kunniga häxan. Nu, när hennes tid går mot sitt slut, samlas häxor från hela världen i Noctenburg för att sätta sin prägel på den fientliga staden och bevisa för Septima att de är hennes värdiga efterträdare.Septima är ett konkurrenskraftigt, mycket interaktivt strategispel för häxkonst. Som ledare för ditt förbund måste du bevisa ditt värde i staden Noctenburg för att bli efterträdaren till Septima, höghäxan. Öva ditt hantverk och få visdom genom att samla örter, brygga drycker, bota stadsborna, bemästra charm och rädda dina medbröder och systrar från prövningarna. Men se upp: magi, även om den används för gott, väcker misstänksamhet hos stadsborna…Samtidigt aktionsval med positiv spelarinteraktion: Septimas centrala mekanism kretsar kring det samtidiga, hemliga urvalet av ett av nio aktionskort varje tur: Flytta, Samla, Brygga, Läka, Rekrytera, Böna, Besvärja, Ritualisera och Kom ihåg. Varje åtgärd får en kraftfull bonus om den väljs av flera spelare, men att utföra dem tillsammans väcker också misstankar hos stadsborna och drar till sig häxjägarnas uppmärksamhet. Beslut om när man ska göra en delad handling (och vem man ska göra den med) ger en ny, semi-kooperativ touch till ett konkurrenskraftigt spel och massor av spelarinteraktion.Rädda häxor för att bygga din cirkel: Läk, trollbind eller övertyga stadsborna och samla tillräckligt med stöd för att påverka de periodiska häxprocesserna till din fördel. Om de fientliga vittnena blir överröstade frikänns den dömda häxan och går med i cirkeln som räddade dem. Du börjar smått men du kan växa din cirkel till upp till fyra häxor på detta sätt, var och en med sin egen personlighet och speciella förmåga att hjälpa din sak. Hänsynslösa häxor som fångas av häxjägare ställs också inför rätta, så med tillräckligt stöd från stadsborna kan även häxor från andra, mindre försiktiga spelares cirklar hamna i ditt.Tillgänglig, intuitiv och bekant: Septima är Mindclash Games mest tillgängliga titel hittills, med vacker, handritad konststil av Villő Farkas och med Barbara Bernáts karaktärskonst, träkomponenter och intuitiva, temainspirerade mekanismer. Det går väldigt snabbt att lära ut och sätta upp, och det tar mindre än 2 timmar att spela, även med fyra spelare.Antal spelare: 1-4Speltid: 50-100minRek ålder: 12+
Läs mer om Mindclash Games Septima